top of page
  • Foto van schrijverNext to cancer

Stamceldag!!

Heyhoi lieve lezers,


Het is even geleden dat ik mijn laatste blog online heb gezet en wat is er veel gebeurd! Vooral veel goede dingen gelukkig. Ik heb mijn school namelijk weer volledig opgepakt, ik heb gesolliciteerd voor een nieuwe (bij)baan (en baan aangenomen), ik heb een vakantie geboekt voor eind Oktober naar Italië, ik ben eindelijk weer actiever geweest op mijn @nexttocancer insta en last but not least..... mijn zusje heeft onlangs haar stamceltransplantatie gehad!! Yaaayy! Je denkt nu misschien huh?! hoezo is dat iets positiefs. Ondanks dat de reden voor de stamceltransplantatie natuurlijk helemaal niet leuk is, is het wel een opluchting dat de dag aangebroken was na zolang wachten en dat het nu (hopelijk) allemaal langzaamaan weer meer de goede kant op zal gaan.


Vandaag wil ik dan ook, passend bij het thema, wat meer vertellen over de stamceltransplantatie bij mijn zusje en ik zal een beetje uitleggen wat een stamceltransplantatie inhoudt. Ik zal de bronnen er ook even bij zetten omdat ik het persoonlijk best lastig vindt om uit te leggen.


1. Wat is een stamceltransplantatie?

Bij een stamceltransplantatie (ook wel SCT) worden er gezonde stamcellen ingebracht in de bloedbaan van iemand die ziek is (bij bijvoorbeeld leukemie, lymfeklierkanker, stofwisselingsziekten). Deze stamcellen worden gegeven door een donor, dit kan bijvoorbeeld via de stamceldonorbank gaan waar mensen zich vrijwillig kunnen aanmelden maar het kunnen ook stamcellen zijn uit navelstrengbloed. (bron: https://www.hetwkz.nl/nl/ziekenhuis/behandeling/stamceltransplantatie)


2. Wanneer is een stamceltransplantatie nodig?

Stamcellen worden gemaakt in het beenmerg en stamcellen maken bloedplaatjes, rode bloedlichaampjes en witte bloedlichaampjes (daar bestaat je bloed uit). Wanneer (zoals bijvoorbeeld bij leukemie) dit bloed niet meer goed is door een ziekte zijn er soms nieuwe, gezonde stamcellen nodig. (bron: https://www.hetwkz.nl/nl/meer-informatie)


3. En dan?

Bij een geslaagde SCT zal het lichaam vanzelf de cellen weer aanvullen en produceren, dit zijn dan dus nieuwe gezonde cellen. (bron: https://www.hetwkz.nl/nl/ziekenhuis/behandeling/stamceltransplantatie)



De SCT bij mijn zusje

Mijn zusje is 2 weken voor de SCT opgenomen in het ziekenhuis. De eerste paar dagen bestonden voornamelijk uit onderzoeken. Vervolgens heeft zij nog enkele dagen bestraling gehad voor het hele lichaam (dit wordt gedaan bij een SCT voor mensen met leukemie) en heeft zij nog chemo kuren gehad.


Onderzoeken:

Bij mijn zusje hebben verschillende onderzoeken plaatsgevonden, zoals een hartfilmpje en echo. Dit wordt gedaan om de conditie en gezondheid vooraf aan de SCT in kaart te brengen.


Bestraling:

Bij de ziekte leukemie krijg je als voorbereiding op de SCT ook bestraling. Dit wordt gedaan om alle kankercellen in het lichaam te doden die eventueel na de chemo nog aanwezig kunnen zijn. Het hele lichaam wordt dan bestraald, dit heet: total body radiation (TBI). (bron: https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/behandelingen/bestraling-bij-stamceltransplantatie/waarom-bestralen-bij-stamceltransplantatie )


Chemokuren:

De chemokuren als voorbereiding op de SCT hebben hetzelfde doel als de bestraling, namelijk: alle kankercellen in het lichaam doden en zorgen dat deze niet opnieuw gemaakt kunnen worden. (bron: https://hematologienederland.nl/patientinfo/diagnose-en-behandeling/stamceltransplantaties/ )


Na 2 weken was het dan zo ver en kreeg mijn zusje de SCT. Dit is een zakje wat erg lijkt op bloed en dit wordt aan de infuuspaal gehangen en vastgemaakt. Het werd aangesloten op haar lijn (HICC-lijn) en liep daarna snel in. Eigenlijk is het dus zo gebeurd. Daarna werd er nog nagespoeld en dat was het eigenlijk. Vrij snel erna ging de bloeddruk van mijn zusje omhoog en kreeg ze het heel warm, maar na wat extra medicatie tegen die bijwerkingen ging het gelukkig een stuk beter. Wat wel bijzonder is, is dat er een vreemde geur zit aan de bewaarvloeistof van de stamcellen. Deze bewaarvloeistof is nodig zodat de stamcellen kunnen worden ingevroren en ontdooid kunnen worden. Hierdoor rook het niet zo heel fris in de kamer maar gelukkig hield dat volgens de verpleegkundige maar 1 a 2 dagen aan. (bron: https://www.lumc.nl/patientenzorg/praktisch/patientenfolders/autologe-stamcel-transplantatie ) Naar verwachting zal zij tot 3 weken na de SCT moeten blijven en mag zij als alles goed gaat naar huis! De hele behandeling duurt dus in totaal zo'n 6 weken, erg lang voor een meisje van 10 jaar.


Dit was in het kort wat meer informatie over een SCT in het algemeen en de stamceldag bij mijn zusje. Voor ons was dit een bijzondere dag omdat het toch een soort van voelt als een tweede geboorte. Dat klinkt misschien heel raar haha maar zo voelt het echt. Hierna gaat het als het goed is allemaal beter worden en ondanks dat het nog een paar zware weken gaan worden voor haar heb ik er al het vertrouwen in.


Bedankt voor je tijd en voor het lezen van mijn blog. Ik zou het leuk vinden als je mij wilt volgen op instagram @nexttocancer (daar ben ik ook net wat actiever op).


Tot snel!


Liefs Lisa


7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page