top of page
  • Foto van schrijverNext to cancer

Leukemie bij mijn zusje: symptomen

Bijgewerkt op: 31 okt. 2020

Hoi!

Ik wil graag wat meer met je delen over specifieke vorm van leukemie bij mijn zusje en hoe het hele proces verloopt en gaat verlopen. Ik wil dit graag met je delen om wat meer open te zijn over de situatie bij ons thuis. Misschien herken je je er wel in? Ik heb mijn verhaal rondom de leukemie bij mijn zusje opgedeeld in verschillende stukken omdat het anders een te grote lap tekst wordt. Vandaag heb ik een stukje geschreven over de symptomen die mijn zusje heeft gehad en hoe de weken voorafgaand aan de diagnose zijn verlopen. Na mijn vakantie zal ik meer vertellen over de diagnose en behandeling bij mijn zusje. Hierbij ga ik het ook hebben over chemotherapie, bloedtransfusies, opnames en de stamceltransplantatie die mijn zusje gaat krijgen.

Ik wil vooropstellen dat ik geen arts ben en dat natuurlijk bij iedereen met kanker de behandeling anders verloopt dus dat het lastig te vergelijken is. Daarnaast volg ik wel een medische opleiding waardoor ik zeker wat kennis heb over bepaalde onderwerpen maar ik zal alsnog bij alles een bron zetten zodat je het ook na kan lezen en ik zeker weet dat ik niks zeg wat niet klopt. De bronnen die ik gebruik hebben mij ook erg geholpen bij het opzoeken van (juiste) informatie over leukemie. Maar… PAS OP! Want soms maak je jezelf alleen maar bang met online informatie opzoeken en vaak is het beter om het allemaal direct van een arts te horen. Zo zijn behandelingen bij een bepaalde vorm van kanker vaak voor iedereen verschillend maar doordat het vaak maar op één manier beschreven staat op het internet kan dit je bang maken over wat er met je geliefde gaat gebeuren. Raadpleeg in principe altijd de behandelend arts voor de juiste informatie.


Mijn zusje heeft acute lymfatische leukemie (afgekort: ALL). Er zijn verschillende symptomen/klachten die hierbij kunnen komen kijken door een tekort aan rode bloedcellen, gezonde witte bloedcellen en bloedplaatjes.

Mijn zusje had voornamelijk last van blauwe plekken, puntbloedinkjes op haar benen en vermoeidheid. Andere symptomen zoals: bloedneuzen, bloedend tandvlees, bleekheid of oorsuizen kunnen ook aanwezig zijn (bron 1).

Mijn zusje had bovenstaande klachten zo’n 2 à 3 weken voordat de diagnose ALL werd gesteld. Bij mijn zusje begonnen de klachten, als ik er zo op terug kijk, vooral bij vermoeidheid. Op dat moment zochten wij er niks achter omdat school net weer was begonnen na de kerstvakantie en mijn zusje wel vaker last heeft van vermoeidheid als school net weer is begonnen. Uiteindelijk kreeg mijn zusje blauwe plekken (ik weet niet precies meer na hoeveel weken het was maar niet meer dan een week voordat de diagnose werd vastgesteld). Dit vonden wij ook niet raar omdat mijn zusje veel sport en buiten speelt waarbij het niet gek is dat je valt met een blauwe plek of schaafwond als gevolg. Het belletje begon pas echt te rinkelen toen zij zo’n 3 dagen voor de diagnose kleine puntbloedinkjes kreeg op haar benen. Dit zijn kleine bloeduitstortingen veroorzaakt door het tekort aan bloedplaatjes (bron 1). Omdat dit allemaal in het weekend was en mijn zusje zich nog prima voelde hebben mijn ouders besloten het even aan te kijken tot na het weekend. Toen mijn zusje echter op maandag koorts kreeg hebben mijn ouders alsnog de huisarts gebeld.

De huisarts had gelukkig een plekje en mijn ouders zijn met mijn zusje naar de huisarts gegaan. De huisarts heeft mijn zusje uiteindelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis voor lab onderzoek. Mijn zusje heeft toen bloed laten prikken en na een paar uur was de uitslag bekend. Mijn ouders en zusje hebben toen van de arts gehoord dat ze ALL heeft.

Dit is kort samengevat het verhaal over de symptomen en de ontwikkeling van de leukemie bij mijn zusje. Het is allemaal alweer meer dan 6 maanden geleden waardoor ik van veel dingen ben vergeten hoe lang het nou ook alweer speelde (dus sorry daarvoor).


Mocht je graag je verhaal kwijt willen over de periode voordat jouw geliefden de diagnose kanker kreeg of wil je even kletsen, dan kun je mij altijd mailen op: nexttocancer@hotmail.com of je kan mij een berichtje sturen op instagram: @nexttocancer .

Nog een hele fijne avond!

Liefs Lisa

Andere sites over kanker:

Andere sites over leukemie:

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page