top of page
  • Foto van schrijverNext to cancer

Chemo-proof koken 1

Ik hou echt enorm van koken, ik vind het superleuk om nieuwe recepten te proberen en vind het totaal niet erg om uren in de keuken te staan. Mijn zusje hield hier eerder ook heel erg van, tot de chemo kwam en ze soms zo misselijk was dat ze de gedachte aan bepaalde voedingsmiddelen al niet meer aan kon. Soms wou ik samen met mijn zusje koken en waar je normaal wel ruim op tijd de boodschappen haalt was dit bij ons niet mogelijk omdat zij nog op het laatste moment kon veranderen van smaak en waar ze zin in had. Omdat ik vrij weinig zin had om steeds een halfuur van te voren allerlei recepten en ingrediënten uit te zoeken en deze te gaan halen in de winkel met het risico dat ze er geen zin meer in had tegen de tijd dat ik thuis kwam, had ik standaard een paar recepten met simpele ingrediënten die ik zo kon halen/maken. Zo konden we samen toch koken waar ze op dat moment zin in had zonder heel lang bezig te zijn. Ik wil vanaf vandaag regelmatig deze recepten delen zodat je wellicht met je broer/zus/dochter/zoon/kleindochter/kleinzoon/vriend/vriend dit ook kan maken. Zie het als een soort inspiratie waarbij je samen met je geliefde met chemotherapie toch iets leuks kan koken waar hij/zij op dat moment zin in heeft. Vandaag deel ik het eerste recept en dat zijn pannenkoeken!!

Recept 1: Pannenkoeken


De basis van pannenkoeken is natuurlijk super simpel. Het beslag is makkelijk te maken en het bakken duurt ook niet heel lang (mits je niet voor 8 man kookt). Het leuke aan pannenkoeken maken is dat je op het moment zelf kunt beslissen wat je er nou eigenlijk doorheen of op wilt doen, hierdoor hoef je in de supermarkt last minute maar weinig te kopen of wellicht heb je de ingrediënten al in huis. Enkele suggesties: kaneel, banaan, appel, rozijnen, spek, kaas, chocolade pasta, stroop, poedersuiker, bruine basterdsuiker, speculoos, ham, aardbeien en jam. Hieronder zal ik 2 basis recepten neerzetten voor pannenkoeken, 1 recept met melk en ei en 1 recept veganistisch. Dit vanwege eventuele allergieën of de voorkeur voor veganistisch eten.

Basisrecept voor ongeveer 8 pannenkoeken:

Ingrediënten:

- 2 eieren

- 250 gr bloem

- Een halve liter melk

- Bakboter

- Pan

- Soeplepel


Bereidingswijze:

Meng in een beslagkom de eieren, bloem en melk. Wanneer hier geen klontjes meer inzetten zijn de pannenkoeken klaar om gebakken te worden. Verhit een beetje boter in de pan en doe wat beslag in de pan met een soeplepel. Draai de pan rond zodat er over de gehele pan beslag zit en wacht 2-3 minuten. Draai daarna de pannenkoek om en bak de andere kant ook 2-3 minuten (let op: dit kan verschillen per pan of hoe hoog je het vuur zet, kijk tussendoor steeds of de pannenkoek al goed is en of deze niet verbrandt).

Basisrecept veganistische pannenkoeken voor 2 personen:

Ingrediënten:

- 100 g tarwebloem

- 1 tl bakpoeder

- 200 ml amandelmelk

- 1 zakje vanillesuiker

- 2 el arachideolie (of bakboter of andere olie)

- ½ tl kaneel

Bereidingswijze:

Meng de tarwebloem, bakpoeder, amandelmelk, vanillesuiker en kaneel tot er geen klontjes meer in het beslag zitten. Verhit een beetje olie/boter in de pan en doe wat beslag in de pan met een soeplepel. Draai de pan rond zodat er over de gehele pan beslag zit en wacht 2-3 minuten. Draai daarna de pannenkoek om en bak de andere kant ook 2-3 minuten (let op: dit kan verschillen per pan of hoe hoog je het vuur zet, kijk tussendoor steeds of de pannenkoek al goed is en of deze niet verbrandt).

Recept is van de Albert Heijn


Ik hoop dat je dit een leuke blogpost vond en wellicht zelf een keer pannenkoeken gaat maken met wat leuke toppings, laat het mij zeker weten als jij nog een leuk chemo-proof recept hebt. Helaas zullen er ook zeker mensen bij zitten die aan de sonde voeding zitten of helemaal niet kunnen eten, dat realiseer ik mij en heeft mijn zusje ook lang mee gezeten. Maar wellicht is het samen koken al een leuke afleiding en anders hoop ik natuurlijk dat daar in de toekomst verandering in komt!


Mijn instagram is @nexttocancer

Mijn e-mail is: nexttocancer@hotmail.com


Liefs Lisa

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page