top of page
  • Foto van schrijverNext to cancer

(zomer) activiteiten bij een lage weerstand

Bijgewerkt op: 31 okt. 2020

Hoihoi,


Vandaag wil ik leuke (zomer) activiteiten delen die je kan ondernemen met je naaste als hij/zij een lage weerstand heeft. Door het corona virus is het wel wat lastiger om af te spreken als je je niet in het zelfde huishouden bevindt en er is natuurlijk de 1.5 meter regel, maar met een beetje creativiteit is er veel mogelijk.


Op dit moment is de weerstand van mijn zusje zo laag dat ze onder andere niet naar school, niet met het ov, niet naar drukke plekken, niet uiteten en niet naar musea of bioscopen mag. Daarnaast mag ze ook geen sushi, McDonalds of softijsjes eten. Ze vindt dit erg jammer en het duurt zeker nog wel tot volgend jaar voordat ze dit wel mag. Omdat de zomer er aankomt en iedereen dan juist bovenstaande activiteiten wil ondernemen en lekker een ijsje wil eten dacht ik: ik bedenk gewoon leuke zomerse activiteiten die we binnen kunnen doen zodat ze toch een beetje het gevoel heeft dat ze een normale zomer heeft.


De onderstaande activiteiten zijn zeker niet alleen leuk voor kinderen. Je kan dit met iedereen doen! Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je er wat inspiratie uithaalt om iets leuks te ondernemen met je kleindochter, kleinzoon, nichtje, neefje, buurmeisje, buurjongetje, zusje, broertje of wie dan ook. Want een lage weerstand betekent echt niet dat er niks leuks meer mogelijk is!


1. Koekjes bakken

Koekjes bakken (en daarna opeten) is natuurlijk altijd super leuk (en lekker). Dit is iets wat ik zelf vaak doe maar ik vind het ook leuk om samen met mijn zusjes te doen. Het kost niet veel tijd en energie maar het is toch altijd erg gezellig en wij leven ons vaak helemaal uit met allerlei vormpjes. Online zijn er heel veel recepten te vinden om koekjes te bakken, ik maak zelf eigenlijk altijd zandkoekjes.



2. Koken

Iets anders wat ik altijd erg leuk vindt om te doen met mijn zusje is koken. Je kan koken zo moeilijk of zo makkelijk maken als je zelf wilt en dat is juist zo fijn er aan. Je kan een uitgebreid diner maken met 3 gangen of een lekkere nacho schotel voor bij een film. Het is hoe dan ook leuk om bij warm weer buiten te eten (als je de mogelijkheid hebt) en anders is het binnen, met een raampje open, ook prima. Omdat mijn zusje vaak misselijk is en in sommige dingen ineens geen trek heeft zoeken wij de recepten altijd op de dag zelf uit zodat ze weet dat ze er trek in heeft. Als er voor het koken boodschappen nodig zijn en mijn zusje mag vanwege haar weerstand niet mee naar de winkel dan facetime of bel ik haar tijdens het doen van de boodschappen. Zo kiezen we samen toch nog de ingrediënten uit en zijn we vanaf het begin echt samen bezig met het koken. Online zijn er super veel recepten te vinden en anders is het ook leuk om je kookboeken weer eens uit de kast te halen en daar een beetje in te bladeren (als je die natuurlijk hebt).



3. Picknicken

Als je een tuin of een balkon hebt is het heel leuk om buiten te picknicken. Als je geen tuin of balkon hebt kan dit natuurlijk ook prima binnen. Leg een kleedje neer en koop wat broodjes en smeersels in de supermarkt. Je kan zo uitgebreid picknicken als je wilt. Ik leg meestal wat spelletjes en boekjes klaar en ik leg een paar kussens neer zodat we lekker comfortabel zitten. Als het echt heel warm is en er veel zon is dan kun je misschien een parasol bij het kleedje neerzetten of proberen het kleedje vooral in de schaduw te zetten.



4. Ijs maken

Bij zomer hoort: IJS! En omdat mijn zusje geen soft ijsjes mag eten hebben wij zelf bananen ijs gemaakt. Je kan dit doen met elk soort fruit maar wij houden allebei erg veel van banaan en aardbei dus wij hebben ervoor gekozen om het met dit fruit te doen.


Bananenijs:

Nodig: blender, banaan (of ander fruit), water, yoghurt

1. Snij de banaan (of ander fruit) in stukjes, doe het in een zakje en vries het in

2. Haal het na een paar uur uit de vriezer en doe je stukjes fruit in een blender

3. Voeg wat water en eventueel wat yoghurt toe

4. Blenden maar!

5. Doe er eventueel een lekkere topping op (nootjes, chocola, ander fruit)


Waterijs:

Nodig: ijsvormpjes, aardbeien (of ander fruit), aardbeien siroop, water

1. Was de aardbeien en snijd ze in plakjes

2. Meng 2 eetlepels aardbeien siroop met 300 ml water en doe dit in de ijsvormpjes

3. Verdeel de aardbeien plakjes over de ijsvormpjes



5. Thuis bioscoop

Dit is misschien een wat minder geschikte activiteit bij warm weer maar het is wel heel gezellig. Leg matrassen of een kleedje neer, pak je laptop of tv erbij en zet een filmpje op. Koop wat popcorn of andere snacks en maak er een gezellige thuisbioscoop van.


Laat het mij vooral weten als jij nog leuke ideeën hebt voor activiteiten die je kan ondernemen in de zomer :)


Liefs,

Lisa

Post: Blog2_Post
bottom of page